Pedagogika

W tym miejscu przedstawiamy Państwu wyciąg z naszej Koncepcji Pedagogicznej. Tym, którzy są bardziej zainteresowani zagadnieniami pedagogicznymi, zapraszamy do zapoznania się z Koncepcją Pedagogiczną, która dostępna jest na miejscu do wglądu. Również nasi wychowawcy na Państwa życzenie chętnie odpowiedzą na wszelkie pytania.


W naszej pracy pedagogicznej w głównej mierze opieramy się na, cieszącym się dużym uznaniem wśród specjalistów, Berliner Bildungsprogramm opracowanym przez Senatsverwaltung für Jugend, Bildung und Sport landu Berlin. Program ten wyznacza kierunki pracy pedagogiczno-edukacyjnej  w placówkach dziennych dla dzieci w wieku przedszkolnym tak, by optymalnie przygotować je do edukacji na etapie szkolnym.
Oto niektóre jego główne założenia:


Przedszkole jako miejsce edukacji

Czym jest edukacja w przypadku dzieci w wieku przedszkolnym.

  • Edukacja jest samokształceniem
  • Warunkiem edukacji jest budowanie więzi
  • Dzieci uczą się samodzielnie
  • Dzieci uczą się poprzez zabawę
  • Dzieci uczą się całościowo
  • Dzieci uczą się wraz z innymi
  • Koncepcje edukacyjne oparte są podstawie sytuacyjnej



Cele pedagogiczne


Umiejętności
  • Rozwój samooceny/autoanalizy
  • Zdolność do określania swoich potrzeb
  • Rozpoznawanie uczuć takich jak: szczęście, smutek
  • Zaufanie we własne siły
  • Rozwijanie pomysłów

Umiejętności społeczne
  • Dostrzeganie oraz przestrzeganie oczekiwań i potrzeb innych
  • Słuchanie innych i empatia
  • Ustalanie oraz uszanowanie zasad i standardów życia razem
  • Rozpoznanie skutków własnego zachowania
  • Posługiwanie się własną wiedzą w realizacji wspólnych celów
  • Presja konkurencji możliwie na jak najniższym poziomie
  • Nauka mediacji i argumentacji

Budowanie potencjału
  • Radość z poszukiwań, eksperymentów, badań i pokonywania trudności
  • Rozpoznanie treści opowiadania, doświadczenie piękna języka i rozwijanie zainteresowania książkami
  • Umiejętność korzystania z materiałów, rozwój technik pracy
  • Aktywność fizyczna oraz rozwijanie zainteresowania uprawianiem sportów
  • Samodzielne zdobywanie wiedzy oraz gotowość uczenia się od innych

Umiejętności uczenia się
  • Pragnienie wiedzy
  • Zdolność rozumienia co pomaga a co może przeszkadzać w zdobywaniu wiedzy
  • Dostrzeganie przemian świata
  • Zdolność odnajdywania się w różnych światach



Dziedziny edukacji

W obszarze podstawowym dzielimy na następujące zagadnienia:

Ciało, ruch i zdrowie
  • Ruch jako podstawowej forma myślenia (Schäfer)
  • Rozwijanie uczuć poprzez ruch
  • Zdrowie jako stan w pełni dobrego samopoczucia

Społeczne i kulturowe środowisko
  • Dzieci potrzebują korzeni, aby wiedzieć, skąd pochodzą
  • Potrzebują "skrzydeł" do odkrywania świata

Język, czytelnictwo
  • Znaczenie nauki języka
  • Wczesna konfrontacja z językiem zapisanym
  • Odkrywanie wielojęzyczności
  • Odwiedziny w bibliotece.

Sztuki wizualne
  • Rozróżnianie kształtów
  • Różnicowanie według wieku

Muzyka
  • Ekspresja emocjonalna
  • Zwiększenie witalności
  • Budowanie pozytywnego obrazu samego siebie

Spotkanie z matematyką
  • Doświadczenie liczb
  • Doświadczenie pomiarów i porównań
  • Obserwacja upływu czasu
  • Graficzna prezentacja liczb
  • Spotkanie z geometrią

Podstawowe doświadczenie naukowe
  • Odkrywania, eksperymentowanie
  • Poszukiwanie zasad świata