W naszej pracy pedagogicznej w głównej mierze opieramy się na, cieszącym się dużym uznaniem wśród specjalistów, Berliner Bildungsprogramm opracowanym przez Senatsverwaltung für Jugend, Bildung und Sport landu Berlin. Program ten wyznacza kierunki pracy pedagogiczno-edukacyjnej w placówkach dziennych dla dzieci w wieku przedszkolnym tak, by optymalnie przygotować je do edukacji na etapie szkolnym.
Oto niektóre jego główne założenia:
Przedszkole jako miejsce edukacji
Czym jest edukacja w przypadku dzieci w wieku przedszkolnym.
- Edukacja jest samokształceniem
- Warunkiem edukacji jest budowanie więzi
- Dzieci uczą się samodzielnie
- Dzieci uczą się poprzez zabawę
- Dzieci uczą się całościowo
- Dzieci uczą się wraz z innymi
- Koncepcje edukacyjne oparte są podstawie sytuacyjnej
Cele pedagogiczne
Umiejętności
- Rozwój samooceny/autoanalizy
- Zdolność do określania swoich potrzeb
- Rozpoznawanie uczuć takich jak: szczęście, smutek
- Zaufanie we własne siły
- Rozwijanie pomysłów
Umiejętności społeczne
- Dostrzeganie oraz przestrzeganie oczekiwań i potrzeb innych
- Słuchanie innych i empatia
- Ustalanie oraz uszanowanie zasad i standardów życia razem
- Rozpoznanie skutków własnego zachowania
- Posługiwanie się własną wiedzą w realizacji wspólnych celów
- Presja konkurencji możliwie na jak najniższym poziomie
- Nauka mediacji i argumentacji
Budowanie potencjału
- Radość z poszukiwań, eksperymentów, badań i pokonywania trudności
- Rozpoznanie treści opowiadania, doświadczenie piękna języka i rozwijanie zainteresowania książkami
- Umiejętność korzystania z materiałów, rozwój technik pracy
- Aktywność fizyczna oraz rozwijanie zainteresowania uprawianiem sportów
- Samodzielne zdobywanie wiedzy oraz gotowość uczenia się od innych
Umiejętności uczenia się
- Pragnienie wiedzy
- Zdolność rozumienia co pomaga a co może przeszkadzać w zdobywaniu wiedzy
- Dostrzeganie przemian świata
- Zdolność odnajdywania się w różnych światach
Dziedziny edukacji
W obszarze podstawowym dzielimy na następujące zagadnienia:
Ciało, ruch i zdrowie
- Ruch jako podstawowej forma myślenia (Schäfer)
- Rozwijanie uczuć poprzez ruch
- Zdrowie jako stan w pełni dobrego samopoczucia
Społeczne i kulturowe środowisko
- Dzieci potrzebują korzeni, aby wiedzieć, skąd pochodzą
- Potrzebują "skrzydeł" do odkrywania świata
Język, czytelnictwo
- Znaczenie nauki języka
- Wczesna konfrontacja z językiem zapisanym
- Odkrywanie wielojęzyczności
- Odwiedziny w bibliotece.
Sztuki wizualne
- Rozróżnianie kształtów
- Różnicowanie według wieku
Muzyka
- Ekspresja emocjonalna
- Zwiększenie witalności
- Budowanie pozytywnego obrazu samego siebie
Spotkanie z matematyką
- Doświadczenie liczb
- Doświadczenie pomiarów i porównań
- Obserwacja upływu czasu
- Graficzna prezentacja liczb
- Spotkanie z geometrią
Podstawowe doświadczenie naukowe
- Odkrywania, eksperymentowanie
- Poszukiwanie zasad świata